موافقت با طرح اتصال ريلي بنادر گوادر و چابهار


گروه راه و مسکن: سفر سه روزه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي به پاکستان همراه با تاکيد ويژه ميان مسئولان دو کشور در حوزه همکاري‌هاي بنادر و زمينه‌چيني براي اتصال ريلي ميان بنادر دو کشور بود. پس از مذاکرات ميان وزير راه و شهرسازي ايران و وزير دريانوردي پاکستان بود که برخي خبرگزاري‌ها از اجرايي شدن خط دريايي چابهار - کراچي در آينده‌اي نزديک خبر دادند.
براساس گزارش خبرگزاري‌ها وزير راه و شهرسازي کشورمان در سفر به پاکستان اهداف سفر خود را توسعه همکاري‌هاي دو کشور در تمامي‌مدهاي حمل و نقل و گردشگري عنوان و در ديدار با وزير کشتيراني و دريانوردي پاکستان بر افزايش همکاري بنادر چابهار ايران و گوادر پاکستان براساس قرارداد خواهرخواندگي تاکيد کرد. عباس آخوندي و هيات همراه در بدو ورود به فرودگاه بين‌المللي بي‌نظير بوتو اسلام‌آباد مورد استقبال مسوولان ارشد وزارت دريانوردي و كشتيراني پاكستان و نيز سفير كشورمان در پاكستان قرار گرفتند. عباس آخوندي در گفتگو با راديو ايران، اعلام کرد: ما در تمامي‌شقوق حمل و نقل؛ دريايي، ريلي، زميني و هوايي، ارتباطات بسيار گسترده‌اي با پاکستان داريم. وزير راه و شهرسازي هدف از سفر خود به پاکستان را توسعه همکاري‌هاي دو کشور در زمينه حمل و نقل و گردشگري عنوان کرد و افزود: براي آنکه بتوانيم در چهار مد حمل و نقلي؛ دريايي، ريلي، زميني و هوايي ارتباطات مان را با کشور پاکستان هم در حوزه بار و هم در حوزه مسافر و همچنين گردشگري توسعه دهيم به پاکستان سفر کرده‌ام. وي تصريح کرد: اميدوارم بتوانيم به توافقات خوبي با پاکستان در اهداف خود دست يابيم.
توسعه همکاري‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، ريلي، هوايي و نيز بازديد از بنادر كراچي و عزيمت به بندر گوادر اصلي‌ترين ماموريت عباس آخوندي در سفر به پاكستان است. آخوندي که به همراه هياتي ۲۰ نفره در حوزه‌هاي جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي به اسلام‌آباد سفر کرده است در برنامه خود با وزير امور کشتيراني و دريانوردي پاکستان ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار بر راه اندازي خط کشتيراني مسافري بين بنادر چابهار و کراچي به منظور توسعه ترانزيت و گردشگري بين دو کشور تاکيد شد. وزير راه و شهرسازي کشورمان در اين ديدار گفت: همکاري‌هاي بين بنادر چابهار ايران و گوادر پاکستان بايد بر اساس قرارداد خواهرخواندگي بين دو بندر افزايش يابد.
وزير راه و شهرسازي همچنين گفت: ايران داراي مرز بسيار طولاني با پاکستان است، ما کشورهايي با ريشه‌هاي فرهنگي و تمدني يکسان و حتي با اقوام مشترک هستيم، لذا حفظ امنيت اين منطقه و توسعه و آباداني آن براي طرفين يک سياست قطعي و لازم الاجرا است. آخوندي اضافه کرد: ما توسعه پاکستان را توسعه خود مي‌دانيم و براي ارتباط با پاکستان در تمام شعبه‌ها از جمله حمل و نقل هيچ محدوديتي براي خودمان قائل نيستيم. وي خاطرنشان ساخت: بدون ترديد نبود آبادي و رفاه در هر کدام از کشورهاي ايران و پاکستان در مجموع امنيتي در منطقه به ارمغان نخواهد داشت، بنابراين ايران به هيچ وجه تابع سياست رقابتي نيست، بلکه تمامي‌سياست‌هاي ما متکي بر همکاري متقابل و درهاي باز است. وي گفت: در حوزه مسافري آماري که داريم بيش از ۲۰۰ هزار مسافر پاکستاني در سال گذشته به ايران سفر کرده اند. و البته اين ارقام قابل رشد است و نشان دهنده ظرفيت بسيار بزرگ ميان دو ملت بزرگ است.
عباس آخوندي همچنين در پايان بازديد از تاسيسات و تجهيزات بندري کراچي پاکستان و ملاقات با درياسالار جميل اختر، مديرعامل بندر کراچي، به ايرنا گفت: ايران و پاکستان همکاري‌هاي بندري مناسبي دارند و هيات ايراني در اين سفر با بازديد از زيرساخت‌هاي اين بندر، با روند توسعه بنادر پاکستان آشنا شد. وي اضافه کرد: وزير بنادر و کشتيراني پاکستان در اين سفر از هيات ايراني، اتصال ريلي بنادر گوادر و چابهار را خواستار شد که ايران نيز با ايرن درخواست موافق است. آخوندي تصريح کرد: مقرر شد در اين سفر، تيم مشترک کاري دوجانبه ايران و پاکستان تشکيل شود و امکانسنجي اقتصادي اين طرح و اقدامات بعدي را انجام دهد.
وزير راه و شهرسازي گفت: از ديگر درخواست‌هاي طرف پاکستاني، راه اندازي خط کشتيراني مسافري ميان بندر کراچي و چابهار است که ايران نيز در اين زمينه موافقت کرد. وي اضافه کرد: قرار شد دولت پاکستان برنامه‌هاي خود را در اين خصوص و نوع کشتي و ظرفيت آن را به طرف ايراني اعلام کند تا تهران نيز زيرساخت‌هاي لازم را براي تحقق اين امر فراهم کند. وزير راه و شهرسازي کشورمان افزود: اميد است که با تبديل شدن ظرفيت‌هاي بالقوه بندري دو کشور به بالفعل، بنادر ايران و پاکستان به صورت مکمل با يکديگر همکاري کرده و امکان ترانزيت کالا از ايران به بنادر پاکستان فراهم شود.
همچنين براساس گزارش‌ها وزير راه و شهرسازي کشورمان روز جمعه از اسلام آباد راهي کراچي مرکز ايالت سند در جنوب پاکستان شد. وي در بدو ورود به فرودگاه بين المللي جناح شهر کراچي از سوي احمد محمدي، سرکنسول ايران در کراچي و جمعي از مقامات ارشد دولت ايالت سند مورد استقبال قرار گرفت. آخوندي و اعضاي هيات ايران از جمله مهدي هنردوست، سفير کشورمان در پاکستان پس از آن به آرامگاه بنيانگذار فقيد پاکستان رفته و به محمدعلي جناح معروف به قائد اعظم اداي احترام کردند. در ديدار آخوندي با وزير امور کشتيراني و دريانوردي پاکستان، بر راه اندازي خط کشتيراني مسافري ميان بنادر چابهار و کراچي براي رونق ترانزيت و گردشگري دو کشور تاکيد شد. وزير راه و شهرسازي ايران در اين ديدار گفت: همکاري‌ بين بنادر چابهار ايران و گوادر پاکستان بايد بر اساس قرارداد خواهرخواندگي ميان دو بندر افزايش يابد.
همچنين وزير دريانوردي پاکستان از اجرايي شدن خط دريايي چابهار - کراچي در آينده نزديک خبر داد. براساس گزارش ايسنا، ميرحاصل خان بزنجو در ديدار با آخوندي، وزير راه و شهرسازي با اعلام اين خبرگفت: معتقديم ايران و پاکستان دو کشور برادر يکديگر هستند. ايران هميشه در همه لحظات وضعيت دشوار از ارائه کمک و همکاري به پاکستان دريغ نکرده است. محبي استاندار سيستان و بلوچستان نيز توسعه همکاري‌هاي ايران و پاکستان در زمينه حمل و نقل و گردشگري و افزايش همکاري‌هاي بنادر چابهار ايران و گوادر پاکستان را از مهمترين اهداف اين سفر برشمرد. گفتني است، ايران و پاکستان با بيش از ۹۰۰ کيلومتر مرز خاکي و آبي از ظرفيت بالاي حمل و نقل به ويژه در بخش ترانزيت برخواردارند. ظرفيتي که دو کشور مي‌توانند با همکاري يکديگر در ترانزيت کالا بين آب‌هاي آزاد و کشورهاي آسياي ميانه از آن استفاده کنند.